Блог на СофтПрес
Бележките на Луиз Пени – „Красива мистерия“
Препрочитаме любими откъси от „Разследванията на инспектор Гамаш“ с Бележките на Луиз Пени. „Красива мистерия“ ни отвежда в манастир „Сен Жилбер“, скрит сред горите на Квебек и обитаван от двайсет и четирима монаси, които не допускат посетители. Докато един ден не стават с един по-малко. Тогава вратите се отварят за инспектор Гамаш и сега на него се пада да разбере кой от привидно сплотените монаси, надарени с таланта да пеят, е имал мотив да убие… Ето какво споделя самата Луиз Пени за книгата.
Стр. 27
Ани се запъти към лавиците с книги по стените на всекидневната. След няколко минути откри каквото търсеше. Библията, която нейните родители ѝ бяха подарили по случай кръщенето ѝ. Не ходеха на църква, но все пак спазваха ритуалите.
Бележка от Луиз
Арман и Рен-Мари са като много други от тяхното поколение, а и по-млади. Не се придържат към конкретна религия, но имат богат духовен живот и убеждения. Макар в известен смисъл да е противоречиво, за тях ритуалите са значими и носят утеха. Ходят на църковна служба по празниците. На кръщенета, погребения и сватби. Дори самите служби може да се провеждат от техни приятели. Химните. Семейство Гамаш многократно изрича молитви. Арман се кръсти, когато види труп. Тези неща са ни вродени. И предлагат утеха и някакъв вид приемственост.
Стр. 33 – 34
В самия край на залива се издигаше крепост като изсечена в скалите. Камбанарията ѝ стърчеше, все едно беше изригнала от земята в резултат на сеизмична дейност. От двете ѝ страни се виждаха разперени крила. Или ръце. Разтворени в благословия или покана. Убежище. Сигурна прегръдка в дивата пустош.
Илюзия.
Бележка от Луиз
Тук отново са подчертани противоречията, които в днешно време множество квебекчани – и не само – намират в религията. Смятат, че църквата, манастирът или катедралата предлагат едновременно и убежище, и предателство. Според тях манастирът „Сен Жилбер“, както и обитателите му, принадлежат на този свят, но и са прогонени от него.
Стр. 46
– Всичко ще бъде наред – каза отец Филип, докато гледаше Гамаш право в очите. – Всичко ще бъде наред; и всичко ще бъде добре.
Гамаш изобщо не очакваше абатът да каже точно това и му отне известно време да отговори.
– Merci. Аз вярвам, че ще е така, mon pиre – каза накрая Гамаш. – А вие?
Бележка от Луиз
Харесваше ми да изследвам в дълбочина взаимоотношенията на Арман с религията и нейните догми. Как недвусмислено засвидетелстваше уважението си към абата и другите монаси, като същевременно си даваше сметка за скорошните (и вероятно не толкова скорошните) събития. Хареса ми и как абатът изненада Арман, цитирайки мистик. И то жена. Хареса ми и че Арман разпозна цитата от Юлиана от Норич. Навярно не е особено изненадващо, че имам гривна с този цитат, която е много ценна за мен. Подари ми я моят редактор Хоуп Делън, за да отбележи публикацията на „Красива мистерия“. Оказа се едновременно истина и утеха предвид онова, което ми предстоеше.
Стр. 181
Гамаш хвърли поглед през витражния прозорец. През него светът изглеждаше леко изкривен. Но въпреки това той копнееше да излезе навън. Да постои на слънце. Далеч, дори за малко, от този затворен свят на лукави погледи и неясни съюзничества. На ноти и лицемерни изражения.
Бележка от Луиз
Тук Арман се чувства угнетен, притиснат между четири стени. Душевният мир, който е изпитвал първоначално, започва да се топи, когато опознава живота в манастира и монасите. Когато започва по-ясно да проумява случващото се и да разгадава истинското значение на музиката за тях. Това е и алюзия към възприятията и начина, по който им влияе гледната ни точка. За хората в „Сен Жилбер“ външният свят е изкривен. В същото време за голяма част от външния свят животът на тези монаси е изкривен, нездравословен. Неестествен. Това ме подсеща за един цитат, който, струва ми се, използвах в някоя от предишните книги. Когато арестували Хенри Дейвид Торо за гражданско неподчинение (отказал да плати данък, който противоречал на разбиранията му), Емерсън го посетил в затвора. Емерсън попитал Торо: „Хенри, какво правиш тук?“, а Торо отвърнал: „Уолдо, въпросът е ти какво правиш там?“. Възприятие. Перспектива. Избор.
Стр. 307
Гамаш за пръв път се запита дали градината не съществуваше и в друго измерение. Тя бе не само пръст с трева и цветя, но и алегория. За онова най-интимно място у всеки от тях. За едни то бе тъмна, заключена стая. За други – градина.
Бележка от Луиз
Отново темата за перспективата, която се повтаря в много от книгите, но най-вече в настоящата. Кое е „тук“ и кое – „там“? Дали предназначението на „Сен Жилбер“ е да опази благочестивите монаси от греховете на външния свят? Или да опази света от монасите? Дали е градина, или стена? Безопасно място или затвор? Дали музиката е дар от Бога, който трябва да бъде споделен? Или връзка с по-висша сила, предназначена само за неколцина избрани? Отново се сещам за цитат – този път съмнително заглавие от лондонския вестник „Таймс“. При репортаж за особено непрогледна мъгла заглавието гласяло: „Гъста мъгла. Континентът е отрязан“.